A zöldség-gyümölcs ágazatban működő termelői szervezetek kiegészítő nemzeti támogatásuk 10 százalékát egymással együttműködve olyan közösségi marketingprogramok megvalósítására fordítják, amely a szakmaközi szervezet 2016-ban elfogadott marketing-stratégiájával összhangban van. A költséghatékony marketingstratégia megvalósítása érdekében a FruitVeB 2016-ban és 2017-ben felajánlotta a termelői szervezeteknek, hogy vegyenek részt a FruitVeB által kidolgozott termékmarketing programban és a szakmaközi szervezet gesztorálásával közösen valósítsák meg az adott évre kidolgozott akciótervet, melyet a szakmaközi szervezet főbizottságai és elnöksége is jóváhagyott.

A változatos programokból összeállított 2017. évi akcióterv számos alternatívát tartalmaz a termék-marketing területén, amelyből az adott szervezet önmaga választhatta ki, melyben kíván részt venni. Az egyénileg meghatározott programterveket összesítve június végére körvonalazódott ki, hogy az egyes programokra mekkora igény mutatkozik. Az így kialakult akcióterv ismeretében 35 termelői szervezettel kötöttük szerződést közösségi termékspecifikus termékmarketing program megvalósítására.

Természetesen a közösségi marketingmunkát a FruitVeB folyamatosan végzi, így az első félévben is számos rendezvényen vettünk részt, ahol a 3x3 program keretében népszerűsítettük a hazai zöldség- gyümölcs fogyasztását.

Sportversenyek. A Budapesti Sportiroda által szervezett számtalan program mellett részt vettünk a Nagy Sportágválasztó rendezvénysorozaton, valamint a Magyar Diáksport Szövetség versenyein is. Ezeken a rendezvényeken több százezres nagyságrendű a versenyzők és a nézők száma, így a 3x3 program üzeneteit igen széles körben tudtuk közvetíteni. A futó- és kerékpáros versenyeken almát, valamint gyümölcslé kóstolót kaptak a résztvevők, a Diáksport Szövetség évzáró rendezvényét 15 iskolának felajánlott gyümölcskóstolóval, illetve ajándéktárgyak felajánlásával támogattuk.

Igen nagy érdeklődés kísérte a Budapesten megrendezésre kerülő FINA Budapest 2017 Vizes Világbajnokságot, amelyen nemzeti beszállító pozícióban vehettünk részt. A világbajnokságon dolgozó önkéntesek és látogatók tízezrei kóstolták dinnyeválogatásunkat, illetve más termékeinket. A rendezvény során a Számalk-Szalézi Szakgimnázium idegenvezető és turisztikai ügyintéző szakos hallgatói nyári gyakorlatuk keretében látták el a hostess feladatokat. Munkájuk eredményeként a kóstoltatott termékek előnyös élettani tulajdonságai mellett a látogatók széles rétege ismerte meg a 3x3 programot, illetve a rövid ellátási lánc és a hazai termékek fogyasztásának előnyeit. A jelenleg is zajló Masters versenyeken a promóciót mindkét helyszínén – Duna Aréna, Margitszigeti Atlétikai Stadion – folytatni fogjuk.

Szintén nagy érdeklődés várható az augusztus 28 – szeptember 3. között megrendezésre kerülő Judo Világbajnokság iránt, amelyen friss és feldolgozott gyümölcs és zöldség kóstoltatással népszerűsítjük a hazai zöldség-gyümölcs fogyasztását.

Kóstoltatás: A FruitVeB Magyar Zöldség- Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács „Meggy a lelke…” címmel a hazai meggyfogyasztást népszerűsítő kóstoltatási kampányt indított, melynek a budapestiek körében igen népszerű pihenőhely, a Budapart-Kopaszigát rendezvényközpont adott otthont. A június utolsó napjaiban kezdődő kampány célja volt felhívni a fogyasztók figyelmét a magyar gazdák által termelt kiváló minőségű hazai meggyre, valamint a kóstoltatás során igyekeztünk megismertetni a fogyasztókkal a gazdag fajtaválasztékot. A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a meggyet szívesen kóstolták a látogatók, de a fajtákkal kapcsolatos ismeretek bővítésére továbbra is szükség van.

A zöldség-gyümölcs fogyasztást népszerűsítő kampány keretében 2017-ben is folytatjuk a 2016 őszén megkezdett áruházlánclánci kóstoltatási kampányunkat, melynek keretében a paprika, paradicsom és az uborka fogyasztását népszerűsítjük. A termékpromóció elsődleges célja, hogy ráirányítsa a lakosság figyelmet a hazai zöldség-gyümölcstermékek egyedi jellegére, különleges ízvilágára és beltartalmi értékeire, kedvező élettani tulajdonságaira, sajátos magyar termesztéstechnológiájukra. A fogyasztók eddigi visszajelzése rendkívül pozitív a kóstoltatott termékekkel kapcsolatban, ezért az év hátralévő részében több ilyen akciót is tervezünk. A kampány egyes állomásait és időpontjait honlapukon (fruitveb.hu) folyamatosan közzétesszük. 

Kiállítások, vásárok: Akcióprogramunk keretében kiállítóként veszünk részt a Debreceni Farmerexpo-n, majd a szeptember második felében megrendezésre kerülő OMÉK-on. Mindkét rendezvényen szakmai napot tartunk, ahol az érdeklődőkön mellett a szakma képviselői is részt vesznek. Az év második felében több külföldi kiállításra szervezünk utazást (WorldFood Moszkva, Anuga Köln, Fruit Attraction Nemzetközi Zöldség-Gyümölcs Ágazati Szakkiállítás Madrid), 2018 februárjában pedig kiállítóként és látogatóként is részt veszünk a Fruit Logistica rendezvényen Berlinben.

Társadalmi felelősségvállalás: A közösségi marketingprogram megvalósítása során figyelembe vesszük a társadalmi felelősségvállalás szempontjait is. A környezettudatosság mellett programjaink kivitelezésekor igénybe veszünk olyan szolgáltatásokat, amelyek hátrányos helyzetű csoportok számára jelent segítséget. Így például a kóstoltatási és egyéb programokon az önkénteseink olyan formaruhában végzi feladataikat, amelyet a SOTE Moravcsik Alapítványa Szociális Intézménye segítségével készült. A kóstoltatás során megmaradt termékek pedig rászorulók között került kiosztásra.

A május végén Budapesten rendezett Családok XI. Világkongresszusa zárórendezvényén az Andrássy úton kóstoltatással egybekötött kitelepülésünk során a zöldség-gyümölcs fogyasztás gyermekkorban betöltött szerepére hívtuk fel a családok figyelmét. 

Kommunikáció fejlesztése: Szeretnénk a közösségi marketingprogramok hatásfokát azzal is növelni, hogy eredményeinkről a széles nyilvánosságot is tájékoztatjuk. Ennek érdekében tovább fejlesztjük a fruitveb.hu, a 3x3 honlapot, emellett intenzív kampányt kezdtünk a Fecebook-on és az Instagram közösségi oldalakon napi 3x3 néven. Ezeken a fórumokon beszámolunk akcióinkról, valamint hasznos információkat juttatunk el az érdeklődő látogatók számára a zöldség-gyümölcs fogyasztásról. Az oldalak népszerűsége folyamatosan növekszik, amelyet az is jelez, hogy egyre több média megkeresés érkezi ezekkel a témákkal kapcsolatban.

A program megvalósítását az év hátralévő részében legjobb tudásunk szerint folytatjuk, FruitVeB csapata ezúton is köszöni a megtisztelő bizalmat!

Szerző:
Dr. Domján Erika
ügyvezető, FruitVeB