A 2016. év őszén a FruitVeb és számos hazai termelői szervezet közreműködésével valósult meg az elmúlt évek legnagyobb, zöldség-gyümölcs ágazati, közösségi marketing programja. Az alábbiakban a 2016 szeptembere és decembere között megvalósított tevékenységekről és eredményekről számolunk be röviden. Írásunkat Lapunk következő számában folytatjuk.

Jogi háttér

A zöldség-gyümölcs termelői szervezetek kiegészítő nemzeti támogatásáról szóló – a Magyar Közlönyben 2016. július 21-én megjelent – FM rendelet szerint az érintett szervezetek akkor vehetnek igénybe kiegészítő nemzeti támogatást, ha a közösen megvalósított termékmarketing programjuk a zöldség-gyümölcs ágazatban elismert szakmaközi szervezet közreműködésével kidolgozott termékmarketing-programmal összhangban van. A jogalkotó szándéka az volt, hogy valódi szakmai összefogásban megvalósuló, országosan meghirdetett programokat és kezdeményezéseket támogasson a termék-marketing területén. Ennek megfelelően 2016. augusztusában ajánlottuk fel a termelői szervezeteknek, hogy vegyenek részt a FruitVeB által kidolgozott termékmarketing programban és a szakmaközi szervezet gesztorálásával közösen valósítsák meg a 2016. évre kidolgozott akciótervet.

A tervezés szakasza

A 2016 augusztusában történt szerződéskötés után a pénzügyi keretek figyelembevételével kezdtük meg a marketingmunka tervezését. A program előkészítésének és lebonyolításának segítésére a FruitVeB ügyvezetése Marketing Bizottságot hozott létre, melynek tagjai: Gulyás Imre, Kálmán András, Keresztes György, Kiss Gábor, Nagypéter Sándor lettek. A Marketing Bizottság feladata az akciók előkészítésén kívül a megvalósítás során felügyelni és ellenőrizni a program végrehajtását. A Marketing Bizottság által kidolgozott akciótervet és az elszámolás rendjét megtárgyalta és elfogadta a FruitVeB ügyvezető elnöksége, a TÉSZ Főbizottság elnöksége, majd pedig 2016. október 11-én a TÉSz Főbizottság is.

Az elfogadott terv a rendeletben megfogalmazott céloknak eleget téve a marketing tevékenységeket két nagy csoportra bontotta: az ágazati és a termékspecifikus termékmarketingre. Az ágazati termékmarketing elsődleges célja a gyümölcs- és zöldségfogyasztás ösztönzése itthon és határon túl, a termékspecifikus termékmarketing pedig az egyes fajok promóciójára koncentrált marketing tevékenységre fókuszál. A tervezésben és a lebonyolításban a Fruitmarketing Kft. is részt vett.

A keretek

A termékspecifikus termékmarketing keretében megvalósított zöldség-gyümölcs marketingprogram fő eszközei az áruházi kóstoltatások (országos alma, paprika, paradicsom és kígyóuborka fogyasztási kampány), televíziós (Több, mint TestŐr adásai, spotok és rádió-riport) internetes médiakampány(Nosalty receptoldal), valamint Budapest 4 metróvonalán karácsonyi plakátkampány voltak. A promócióba bevont termékekről szakmai tájékoztató anyagok készültek és ezeket a kampány során széles körben juttattuk el a célközönséghez.

A TÉSz-ek szuverén döntése volt, hogy mindkettő, vagy csak az ágazati termékmarketing programban vesznek részt. A meggyet termelő TÉSz-ek esetében jellemzően ágazati termékmarketing szerződés kötésére került sor, mert ők a meggy érési idejében már megvalósítottak olyan közösségi marketing programot, amely termékspecifikus termékmarketing tevékenységnek felelt meg. Van olyan termelői szervezet is, amely más együttműködési kapcsolatban, de a FruitVeB marketing stratégiájával összhangban(egyeztetés megtörtént) dolgozta ki és valósította meg saját akciótervét.

Az ágazati termékmarketing program megvalósítása 3x3 Program

A FruitVeB évek óta működteti a nemzetközi 5aDay program magyar adaptációjaként született és ma már elég széles körben ismert, „Naponta 3x3” fogyasztásnövelő programot, amellyel a magyar zöldség-gyümölcs ágazat szereplőit a közösségi marketing eszközeivel támogatja. A kampány célja felhívni az elsődleges célcsoport figyelmét a hazai termékek vásárlásának fontosságára. Kiemelten fontos feladat a másodlagos célcsoport elérése is. Az érintett korosztály médiahasználati szokásait figyelembe véve célszerű azokat a kommunikációs csatornákat kell igénybe venni, amelyeket ez a célcsoport tájékozódásra használ.

A „Fogyasszon naponta 3x3-féle zöldséget, gyümölcsöt!” fogyasztásnövelő kampány újratervezése és modern kommunikációs csatornákon történő népszerűsítése érdekében Kozák Danuta ötszörös olimpiai, tizenegyszeres világ- és tizennégyszeres Európa bajnokot kértük fel a program arcának. Kertészmérnökként és az egészséges életmód híveként örömmel fogadta felkérésünket, így ma már őt láthatjuk a program keretében megújult 3x3 oldalunkon és a Facebook profilunkon is. Sportolóként nem csupán méltán népszerű és ismert, hanem életmódjával, tevékenységével példaképekké váló személy, aki hatásos pozitív üzenetet közvetít, a zöldségek és gyümölcsök fogyasztását ajánlja.

A 3x3 program keretében óvodai programokat(életmód nap) is szerveztünk. Decemberben a Mikulás napi ajándékozással egybekötött promóció keretében közel 1 000 óvodás kapott gyümölcslevet, almát, almakockát és diót tartalmazó kóstoltató csomagot Budapesten a II., a VIII., a XIII. és a XXII. kerületben. A szülők tájékoztató anyagot kaptak a 3x3 programról, annak céljairól és eddig elért eredményeiről. Az AMC-vel együttműködve december 14-én „Innováció a zöldség-gyümölcs termékpályán” címmel a termék- és technológiai, valamint az egészséges táplálkozással kapcsolatos innovációkat bemutató rendezvényt tartottunk (erről előző cikkünkben számoltunk be részletesen). A fogyasztást ösztönző programok támogatására elvégeztük a promóciós anyagok megújítását: a rendezvényeken való megjelenéshez molinó, roll up, kóstoltató sátor és zászlók készültek, valamint kisebb ajándéktárgyakat(kitűzők, füzetek, pendrive-ok, kóstoltató dobozok) is beszereztünk.

Fruitlogisztika

A hagyományoknak megfelelően a FruitVeB kiállítóként vett részt a 2017 február 8-10 között megrendezett kiállításon. A szervezést a Fruitmarketing végezte, a FruitVeB segítette a munkáját.

Futóversenyek

Szerződést kötöttünk a Budapesti Sportirodával, a rendezvénysorozat szervezőjével a hosszabb távú együttműködés-ről. Az idén Fruitmarketinggel közösen valósítottuk meg a programokat (Fittaréna, Intersport, Wizzair, K&H Futónap, Mikulás futás). A Budapesti Sportiroda által szervezett programokon minden versenyző (mintegy 20 000 fő) 1-1 db almát és a 3x3 programot népszerűsítő szórólapot kapott. A budaörsi Mikulás futás programon zöldségchips-et és almalevet kóstoltattunk a megjelent résztvevőkkel, illetve friss és feldolgozott gyümölcsökből álló ajándékkosárral díjaztuk az egyik kategória győztesét.

A megyefutás rendezvénysorozat az idén Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdu-Bihar megyében került megrendezésre. Az október 17-én kezdődő program keretében hétfőtől péntekig esőben, szélben, napsütésben egy ultrafutó, Szarvas Mátyás csapatával futottak hosszabb-rövidebb távokat az iskolások, majd zöldségchipset kóstolhattak jutalmul. A program célja kettős volt: első célunk az, hogy a jövő fogyasztóit, a gyerekeket érjük el a zöldség-gyümölcs fogyasztás népszerűsítésével. Másik célunk pedig a mozgás örömének átadása azáltal, hogy a gyerekeket alaposan meg-mozgatja a futóprogram. Az eseményről, melyen kb. 6 000 gyermek vett részt, MTI közleményt adtunk ki, valamint egy kisfilm is készült, amellyel tovább népszerűsíthet-jük az egészséges életmódot, ezen belül a zöldség-gyümölcs fogyasztást.

Kisprojektek

2016. szeptember 23-24-én a Semmmelweis Egyetem Tűzoltó utcai elméleti tömbjének Aulájában 6. alkalommal került megrendezésre a Psyart24 Művészeti Maraton „Találkozások” címmel. A rendezvényt Szekeres Pál, a fogyatékos em-berek társadalmi integrációjával kapcsolatos feladatok ellátásáért felelős miniszteri biztos, és Prof. Dr. Szél Ágoston a Semmelweis Egyetem rektora nyitotta meg. A rendezvény mintegy 500 főnek nyújtott lehetőséget az akár 24 órán keresztül tartó festésre, de jó alkalom volt az alkotások születésében való gyönyörködésre. A rendezvényén gyümölcsöt osztottunk a látogatóknak és szórólapokkal is népszerűsítettük ezek fogyasztását.

A bemutatott programokon kívül más eseményeken is megjelentünk. Ilyen volt a 21. Kodomo Karate Kupa, amely 2016. október 22-én került megrendezésre Bu-dapesten a XIII. kerület Láng Sportcsarnokban, ahol 23 klub több mint 800 versenyzője vett részt 4 évestől 15 éves korosztályig. Az eseményen a 3x3 programot népszerűsítő megújult arculattal jelentünk meg, ahol a résztvevő gyerekeket almával és ivó-lével ajándékoztuk meg.

A Szigetszentmiklóson 2016. november 27-én megrendezett 23. Hungarian Tatami Karate Kupán 13 ország 76 sportklubjának közel 800 versenyzője lépett a tatamira mintegy 1 200 néző előtt. A verseny programját és eredményeit jelző led falon a rendezvény teljes időtartama alatt futott a 3x3 program reklámja és szlogenje, így az üzenet kb. 2 000 emberhez jutott el.

A 2008-ban elhunyt kétszeres olimpiai bajnok kenus, Kolonics György emlékét őrző alapítvány által a Római-parton szervezett rendezvényen (Koló emlékfutás) több, mint 300 futó állt rajthoz, két távon, 21, illetve 11.5 kilométeren. A versenyzők almachips-et, gyümölcslevet és apróbb ajándékokat kaptak, illetve a versenyzők mellett a nézők között is a 3x3 programot népszerűsítő szórólapot osztottunk ki.

Mindezek mellett még több kisebb rendezvényen részt vettünk (BBU Halloween Run, Mikulás futás, stb.), melyek fontos részei voltak a hazai zöldségek-gyümölcsök népszerűsítésének.

Szerző:
Dr. Domján Erika
ügyvezető, FruitVeb