A zöldség- és gyümölcsfogyasztás a vegetáriánusság mindent elsöprő népszerűsödésének köszönhetően növekszik. Bolognában a kereskedőknek megrendezett, hagyományossá vált, organikus termékeket felvonultató kiállítás, a Sana, számos, a kereskedelemben újonnan kialakuló folyamatra mutatott rá. Az már tény és már senkit sem lep meg igazán, hogy az organikus termékek választéka, és az azok iránti igény mind Olaszországban, mind a világ többi részén egyre nagyobb. Ami mindenképpen új viszont, az a termékek határozott specializálódása. Egyre több vásárlót érdekelnek az újítások, és egyre többeknek fontos a kiszolgálás és a minőség is. Talán ez a „veg-hatás” – ami a már említett kiállítás és egy másik élelmiszer seregszemle, a Planet Europe, legmeglepőbb felfedezése és egyúttal a változás előhírnöke. Az olasz lakosság immár 8%-a vegetáriánus, amely arány hasonló a többi fejlett úniós országban is. Ehhez hozzájön még az 1%-nyi vegan vegatáriánus (még tejterméket sem fogyaszt), ami szintén megegyezik az európai képpel. De ez még nem a végleges szám: a fenti 9%-hoz hozzá kell még adni azokat a fogyasztókat is, akik vagy éppen megváltoztatják vagy már sikeresen megváltoztatták fogyasztói szokásaikat, így több növény alapú élelmiszert fogyasztanak. Tartósan növekszik az innovatív zöldséges ételek választéka, a termékcsaládok száma és azok kínálata. Ennek ellenére, a boltok polcain felbukkanó sok újdonság nagyrésze még mindig ismeretlen a legtöbb vásárló számára, ami talán legnyilvánvalóbb a friss piaci áruk esetében. Az ember bármerre megy, a zöldség témájú sarkok mindenhol szembetűnőek. Ezek az ételek valódi helyettesítői lettek a hagyományos megfelelőjüknek.

Azok a fogyasztók, akik a vegetáriánus vagy vegan étrendet szeretnék követni, vagy azok, akik időről-időre ki szeretnének próbálni egy-egy ilyen terméket anélkül, hogy életmódot váltanánk, a munkahelyi ebédszünetekben nehezen találják meg ezeket a termékeket. Itt kerülnek képbe a nagy áruház láncok az egyre jobb és jobb kínálatukkal. A legtöbb helyen már kaphatók két-három perc alatt a mikrohullámú sütőben felmelegíthető vegetáriánus hamburgerek. Ezek a termékek– a már népszerű kényelmi termékekkel – a zöldség és gyümölcs részlegek új színfoltjai manapság. A zöldségalapú ételek világa egy olyan új terület, amit a zöldség és gyümölcs ellátási és elosztási hálózat még csak ezután fog igazán felfedezni. Bárhonnan is nézi az ember, a vegetáriánus és vegan fogyasztók száma csak nőni fog, egyesek állítása szerint meg is duplázódhat a következő négy-öt évben. Míg a vegetáriánusok közel 50%-a állítja, hogy egészségügyi okok miatt választotta ezt a táplálkozási formát, a legtöbb vegan az állatok jólétének kérdésességére hivatkozik.

Ebből következően nem meglepő, hogy ételeik nagy része ún. „természetes”, tehát ezek a termékek nem rendelkeznek az organikus státuszhoz szükséges minőségi bizonyítvánnyal. Ehhez a két típusú fogyasztóhoz még hozzájönnek azok a fogyasztók, akiknek valamilyen egészségügyi problémájuk van, például valamilyen ételallergia vagy ételintolerancia, ami miatt úgy döntenek, hogy magas zöldség és gyümölcs tartalmú étrendet követnek. Természetesen az európai 65 év feletti lakosság növekedéséről sem felejtkezhetünk meg. Ez a demográfiai tendencia az egész kontinenst befolyásolni fogja az elkövetkező évtizedekben. Összegezve elmondható tehát, hogy a piac egy olyan irányba fejlődik, ami a zöldség-gyümölcs ágazat malmára hajtja a vizet – a kérdés csak az, hogy az ágazat szereplői időben felismerik- e és teljesíteni tudják-e a piac igényeit trendi termékekkel és szolgáltatásokkal.

Forrás: Fresh Point Magazine, 2016/5.