A zöldség-gyümölcs termelői szervezetek kiegészítő nemzeti támogatásáról szóló FM rendelet értelmében a nemzeti támogatás igénybevételének két kötelező eleme van, a zöldség-gyümölcs ágazatban elismert szakmaközi szervezet közreműködésével kidolgozott termékmarketing-program megvalósítása és a termelői szervezet szaktanácsadóinak továbbképzése. Már a rendelet megjelenése előtt megkezdtük a FruitVeB – az elmúlt évben már többször tárgyalt – marketing-stratégiájának áttekintését és aktualizálását. A feladat elvégzésének gyorsítása érdekében az Ügyvezető Elnökség 2016. május 20-i ülés határozata értelmében létrejött az ügyvezető elnökség munkáját segítő marketing bizottság, melynek tagjai: Gulyás Imre, a TÉSz Főbizottság elnöke (Észak-Alföldi Zöldség-Gyümölcs Termelői Értékesítő Szövetkezet, Kiss Gábor (Gyümölcsért Termelői Értékesítő Kft. Boldogkőváralja), Nagypéter Sándor (Délkertész, Szentes), Keresztes György (Fruitmarketing Kft. Dunaújváros). A FruitVeB képviseletében dr. Domján Erika és Jasper Attila vett részt a bizottság munkájában. A marketing bizottság kidolgozott egy marketing akciótervet, amelyet a rendelet megjelenése után az Ügyvezető Elnökség és a TÉSz Főbizottság kibővített elnöksége megtárgyalt, majd a TÉSz Főbizottság 2016. augusztus 16-án fogadott el. Ezt követően szerződéskötésre került sor a programba bekapcsolódott TÉSz-ekkel.

Az elfogadott marketing akcióterv a termékmarketing programokat 2 nagy területre bontotta:

ágazati termékmarketing: magában foglalja a kertészeti termékek mindegyikét érintő 3x3 program felfrissítését, a nemzetközi kiállításokon történő megjelenést (kiemelt program a berlini Fruit Logistica kiállításon történő közös megjelelés), valamint olyan rendezvényeken történő termék népszerűsítést, amelyen sok jelenlegi és jövőbeli fogyasztó vesz részt.

termék-specifikus termékmarketing: a program keretében kóstoltatás szervezése az alma, a paprika, a paradicsom, a kígyóuborka és dió fogyasztásának népszerűsítése érdekében. A feldolgozott termékek népszerűsítését televíziós műsor keretében valósítjuk meg. A szerződéskötés után a pénzügyi keretek figyelembevételével kezdtük meg a marketingmunka tervezését.

Az ágazati termékmarketingre mintegy 70 millió Ft, a termékspecifikus termékmarketingre pedig közel 25 millió Ft értékben kötöttek a TÉSZ-ek velünk szerződést. Az akcióterv megvalósítását 2016. szeptemberében kezdtük meg, a program befejezése december végén várható. Az ágazati termékmarketing program több projektet is tartalmaz, ezeket az alábbiakban szeretném bemutatni: Megkezdtük a 3x3 program újraindítását, melynek keretében Kozák Danuta ötszörös olimpiai, tizenegyszeres világ- és tizennégyszeres Európa bajnokot kértük fel a program arcának, akiről kevesen tudják, hogy a végzettsége kertészmérnök. Nagy örömünkre elfogadta felkérésünket és hamarosan láthatjuk őt a megújuló 3x3 oldalunkon és az újonnan induló Facebook profilunkon is. A 3x3 program keretében óvodai és középiskolai programokat is tervezünk, ezek előkészítése most folyik. Szintén a napokban vettük fel újra a kapcsolatot a 5 a Day nemzetközi program szervezőivel, szeretnénk újra bekapcsolódni a nemzetközi programokba is. December elejére a társintézményekkel (terméktanácsok, oktatási intézmények, stb.) közösen tervezünk az egészséges táplálkozással kapcsolatos rendezvényt, amely keretében a zöldséggyümölcs fogyasztás fontosságára hívjuk majd fel a figyelmet. Fruit Logistica. A hagyományoknak megfelelően a FruitVeB kiállítóként vesz részt a 2017 februárjában megrendezendő kiállításon. A szervezést a Fruitmarketing végzi, a FruitVeB segíti munkáját.

Futóversenyek. Szerződést kötöttünk a Budapesti Sportirodával, illetve a Nagy Sportágválasztó rendezvénysorozat szervezőivel, megállapodtunk a hosszabb távú együttműködésről. Az idén kb. 10 rendezvényen vettünk (pl. Kolonics emlékfutás, WizzAir Futóverseny), illetve veszünk részt alma, illetve almachips osztással, valamint a 3x3 program népszerűsítését szolgáló ajándéktárgyak felajánlásával. Ebbe a körbe tartozik a Fruitmarketing szervezésében a megyefutás rendezvénysorozat, amely az idén Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdu-Bihar megyében kerül megrendezésre. Szarvas Mátyás ultrafutó közreműködésével futottak hosszabb-rövidebb távokat az iskolások, majd zöldségchipset kóstolhattak jutalmul.

Kisebb projektek. Elsősorban gyerekeknek rendezett eseményeken jelenünk meg. Szeptember végén és október első napjaiban részt vettünk a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSz) Gyere (Gyermekek Egészsége) Programján. A SOTE Moravcsik Alapítványának Psychart 24 rendezvényén szeptember végén osztottunk gyümölcsöt és népszerűsítettük annak fogyasztását. Terveink szerint kisebb sporteseményeken is megjelenünk, ebből egy rendezvényen, a mintegy 600 gyerek részvételével megrendezett Kodomo Karate Kupán almachips-szel és ivólével ismertetjük meg a 9 év alatti résztvevőket.

A termék-specifikus termékmarketing program keretében is megkezdtük tevékenységünket, melynek első állomása az október végén indult országos almakóstoltatási kampány (lásd beszámolónkat). 2016. november közepén kezdődik az AMC-vel együttműködve a paprika, paradicsom és az uborkafogyasztást népszerűsítő kóstoltatási kampány, melyben 4 áruházlánc vesz majd részt.

Almakampány a hazai alma népszerűsítésére

A FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az Agrármarketing Centrummal karöltve 2016 szeptemberében indított hét kereskedelmi áruházláncban (ALDI, Auchan, CBA, Lidl, METRO, SPAR TESCO) az almafogyasztást népszerűsítő promóciós programot. A programhoz később csatlakozott a Földművelésügyi Minisztérium, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Nemzeti Élelmiszerlánc- biztonsági Hivatal (NÉBIH) is. A kampány célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a kiváló minőségű hazai almára, és megismertesse a vásárlókkal a gazdag fajtaválasztékot. Az áruházláncok üzleteiben október 27-től december 10-ig, hét héten át lehet kóstolni, megismerni a minőségi, finom hazai almákat.

Cerván György, a FM agrárgazdaságért felelős államtitkára hangsúlyozta a hazai almatermesztés jelentőségét; 2015-ben a kivitel pozitív mérleget mutatott, a megtermett alma mennyisége a hatodik helyet biztosította Európában. Az idén az időjárási szélsőségek miatt kevesebb, 500000 tonna termés várható, de jó minőségben. Sajnos a hazai egy főre eső fogyasztás az elmúlt években felére csökkent, éppen ezért fontos az iskolagyümölcs program továbbfolytatása. Ebben 550 ezer diák vesz részt, és 3000 tonna almához jut a program során.

Ledó Ferenc, a FruitVeB elnöke kiemelte: „A magyar zöldség-gyümölcs ágazat szakmaközi szervezeteként fontos feladatunk az ágazat közösségi marketingjének szervezésében való részvétel is. Küldetésünk, hogy hozzájáruljunk a lakosság egészséges zöldség- gyümölcs ellátásához, ezért örömmel csatlakoztunk a fogyasztást ösztönző kampányhoz. Hisszük, hogy az ilyen rendezvény sikeresen képviseli tagjaink erőfeszítését az egészséges élelmiszer előállításában, és hozzájárul az egészségtudatos táplálkozási szokások kialakításához.” Lipcsey György, az AMC ügyvezetője elmondta: „A promóció célja nem csupán az, hogy felhívja a figyelmet a helyi termékekre, ösztönözze a fogyasztást, hanem bemutassa, hogy milyen sokféleképpen használható fel az alma és milyen változatos almafajták vannak..” Győrffy Balázs, a NAK elnöke kiemelte: „Az induló kampány a hazai almatermelők piacainak stabilizálását szolgálja. Fontos, hogy a fogyasztók friss és jó minőségű hazai almát tudjanak vásárolni, ami hozzájárulhat a termelői árak stabilizálásához. A széles körű áruházlánci kóstoltatással elsődleges cél a hazánkban termesztett fő almafajták megismertetése, illetve ehhez kapcsolódóan az étkezési alma arányának növelése a hazai termelésben.”

Jordán László, a NÉBIH elnökhelyettese hangsúlyozta: „Hivatalunk elkötelezett amellett, hogy a vásárlók kosarába biztonságos és kiváló minőségű termékek, köztük ízletes hazai almafajták kerülhessenek.” A hatósági ellenőrzésekkor mindent megtesznek annak érdekében, hogy kiszűrjék a rossz minőségű, ismeretlen eredetű vagy kockázatos termékeket. Emellett azonban fontosnak tartják, hogy a lakosság tudatos vásárlóként élje mindennapjait, el- és felismerje a minőséget. A kampány is e szemléletet tűzte zászlajára, ezért is döntött úgy a NÉBIH, hogy saját szemléletformáló kampányaink kiegészítéseként csatlakozik a kezdeményezéshez.

-DE