2015 februárjában a magyar meggytermesztők és feldolgozók önálló standdal mutatkoztak be a zöldség-gyümölcs ágazat meghatározó nemzetközi szakmai rendezvényén, a berlini Fruit Logisticán.

2015 februárjában a magyar meggytermesztők és feldolgozók önálló standdal mutatkoztak be a zöldség-gyümölcs ágazat meghatározó nemzetközi szakmai rendezvényén, a berlini Fruit Logisticán. A FruitVeB szakmai irányításával, a Fruitmarketing Kft. szervezésében 8 TÉSZ (Balaton Ker-Tész Szövetkezet, Botész Szövetkezet, Észak-Alföldi Tész, Fresh Fruit Tész Szövetkezet, Havita – Tész Szövetkezet, Medi-Fruct Tész, Nógrád Tész Kft., Penta Família Szövetkezet) és 4 feldolgozó (Berkenye Hűtőház, Bold Agro Kft., Natbolé Kft., Parmen Zrt.) közösen hozták létre a standot, 60 m2-en bemutatva a magyar meggyet és a belőle készülő termékeket.

A zöldség-gyümölcs termelői szervezetek kiegészítő nemzeti támogatásából megvalósult belföldi promóció-sorozat záróprogramjaként létrehozott közösségi meggystand ideális lehetőséget teremtett a külföldi és a magyar partnerekkel való kapcsolattartáshoz, üzleti megbeszélésekhez. A meggybefőttől a préselt meggyléig, a meggylekvártól a meggysörig és a meggypálinkáig sorakoztak a polcokon és a termékpiramison a finomságok. A stand látogatóit kalocsai mintás, kézzel hímzett ingekben várták a hostessek. A hatalmas kockameggy a fotósok egyik kedvenc témája volt a Fruit Logistica 3 napja alatt. A kiállítás 2. napján komoly érdeklődésre tartott számot az „Ungarn-Partnerland für Sauerkirschen” mottóval meghirdetett előadássorozat. A megnyitót Béki Nándor a Berlini Magyar Nagykövetség mezőgazdasági és környezetügyi attaséja tartotta német nyelven. Juhos Csaba (Fresh Fruit Tész) szintén németül mutatta be a stand célját, a magyar meggytermesztés helyzetét, jövőjét, a németországi kapcsolatok fontosságát. Kiemelte az összefogás fontosságát, valamint a magyar meggy kiemelkedő beltartalmi értékeit. Helwig Schwartau az európai meggypiacról tartott hosszabb lélegzetű előadást. A fogadást a méltán elismert magyar meggytermékek kóstolója zárta. Meggyes pezsgő, meggysör, meggybor, meggylé valamint a nagykövetség jóvoltából 300 adag meggyes rétes várta a vendégeket, egészen záróráig.

A rendezvény szervezői és vendégei egyetértettek abban, hogy a magyar meggy-stand valamint a kapcsolódó előadások és a fogadás reményteljes kezdete egy új üzleti – és marketing stratégiának. Az ágazat fejlesztése pedig nemcsak azért fontos érdek, mert exportképes terméket állít elő, hanem azért is, mert igen munkaigényes, aminek révén hozzájárulhat a foglalkoztatottság növekedéséhez, és többnyire családi vállalkozások formájában működik – mondta az MTI-nek Csizmadia György, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) alelnöke, a Gyümölcs Főbizottság elnöke, kiemelve, hogy már 5-10 hektáron nyereségesen lehet működtetni meggytermesztésre épülő családi gazdaságot. A legfontosabb piacokon – ami elsősorban a német nyelvterületet jelenti – a táplálkozási szokások és az életmód átalakulásával mind inkább előtérbe kerülnek a kész és félkész termékek, ami újabb lehetőség a különleges ízvilágú magyar meggynek. Ezért az eddiginél is határozottabb marketingmunkával kell törekedni a fagyasztott meggytől a meggypálinkáig terjedő termékskála megismertetésére, és a meggy egyre több kutatással alátámasztott rendkívül jó élettani hatásairól szóló ismeretek terjesztésére – fejtette ki a szakértő.

A Fruit Logistica három napig tart, mégis ezen a rendezvényen alapozzák meg a magyar zöldség-gyümölcs export jelentős részét, hiszen a piac szinte valamennyi szereplője megjelenik a vásáron, amely így a kapcsolattartást, az új üzletek előkészítését és a kapcsolatháló bővítését szolgáló fórum – mondta Ledó Ferenc, a FruitVeB elnöke. A magyar zöldség és gyümölcs 50 százalékát exportálják, és a kivitel nagyjából negyede a német piacra irányul – tette hozzá. Az ágazat átlagos termésmennyisége évente 2,5 millió tonna, ami a feldolgozáskor hozzáadott értékkel együtt 700- 750 milliárd forintos részesedést jelent a nemzetgazdaságban, és 250-300 ezer ember megélhetését biztosítja – mondta a FruitVeB elnöke. A szervezet célja az átlagos éves termésmennyiség emelése 1 millió tonnával 3,5 millió tonnára. Ez a jelenlegi uniós költségvetési ciklus forrásainak célzott felhasználásával, a minőségre törekedő termesztés, a szervezettség és a tudásátadás fejlesztésével nagyjából 2022-re érhető el. Az ágazat munkaigényéből fakadóan ezzel 100 ezer új vidéki munkahely jöhet létre – mondta Ledó Ferenc. A látványos, kreatív standot a SPACE CONTROL HUNGARY Kft. tervezte és építette fel, a 3 nap lebonyolítását a Fruitmarketing Kft. végezte.

Keresztes György
Fruitmarketing Kft.