Immár 25. alkalommal, rekord számú résztvevővel zajlott a Fruit Logistica szakkiállítás Berlinben, 2017. február 8-10. között. A helyszín idén is a Messe Berlin vásárváros volt, ahol a zöldség-gyümölcs iparág nagyszabású éves eseményeként a termelők, kereskedők és a logisztikával, csomagolással foglalkozók találkozhattak, és mutathatták be magukat a közönségnek. A résztvevők között a kis- és középvállalkozások, valamint a globális nagyvállalatok egyaránt jelen voltak a világ minden tájáról. A kiállítás minden évben nagy érdeklődésnek örvend, ugyanis több, mint 3 000 kiállító és 70 000 látogató érkezik a rendezvényre. A résztvevőknek lehetősége nyílik üzleti kapcsolatok építésére a nemzetközi kereskedelemben, különös tekintettel a frisspiaci termékekre. Ezen kiállítás keretein belül kerülnek bemutatásra a legújabb innovációk az iparágban.

Dr. Christian Göke – a Messe Berlin vezérigazgatója – elmondása alapján a Fruit Logistica 1993-ban indult útjára, az induláskor pedig csupán 100 kiállítóval kezdte meg pályafutását. 2017 az első év, amikor a kiállítók száma eléri a 3 100 főt. A Fruit Logistica a világ egyik vezető kereskedelmi vására, amely az egész értékláncot felöleli és kiváló üzleti lehetőség jelent, hiszen az évek alatt szilárd hírnévre tett szert az újítások területén. Idén több, mint 75 000 vásárló és szakmai látogató érkezett nem kevesebb, mint 130 országból, vagyis a kiérkezők száma 5%-kal több, mint az előző évben. Számukra lehetőség nyílik, hogy egy fedél alatt élvezhessék a különböző nemzetközi kiállítók standjait.

A friss termékek vezető vására idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját, ebben a jubileumi évben rekord számú cég mutatkozott be 84 különböző országot képviselve. A rendezvény hivatalos partnerországa Németország, mely Európaegyik legnagyobb fogyasztói piacát jelenti. Az ágazaton belül az alábbi szektorok kerültek bemutatásra:
• friss zöldségek és gyümölcsök
• szárított gyümölcsök és diófélék
• csomagolás és címkézés
• logisztikai rendszerek
• kezelés és tárolás
• sajtó és média
• számítógépes és internetes megoldások
• művelési rendszerek

A kiállítás helyszínéül a Berlin Expo CenterCity és City Cube szolgált, így összesen 117 472 m2 területen zajlott az esemény. Németországon kívülről, összesen 83 országból 2 624 kiállító érkezett, hogy bemutassa termékét. Az utóbbi években a látogatók száma meghaladta a 70 000 főt(83%-uk szakmai látogató), és a népszerűséget bizonyítja, hogy a látogatók 138 országból érkeztek.

A kiállítás egyik kiemelt rendezvénye az „Innovation award 2017”, amely során innovációs díjat kaphat az a termék, amely különlegesnek és formabontónak bizonyul az iparágon belül. Ezt, a minden évben kiosztásra kerülő díjat 10 jelölt közül kaphatja meg az, akire a látogatók közül a legtöbben adják le a voksukat a rendezvény első két napján. 2017-ben a szakmai zsűri 10 jelöltet választott számos szempont alapján. Így a jelöltek között szerepelt többek között multifunkciós göngyölegdoboz, mangó hámozó, pilidió vagy a „yello” alma. Az innovációs díjat különleges ünnepség keretei között adták át február 10-én. A díj annak jár, aki a friss piaci ágazatban kiemelkedő új terméket állít elő vagy szolgáltatást nyújt.

Az innovációs díjat a szakmai közönség idén a holland Rijk Zwaan cég termékének, a Knox TM -nek ítélte, melyet a késleltetett romlású frissen vágott salátáért kaptak (1. kép). Ez a speciálisan kifejlesztett természetes megoldás késlelteti a vágott saláta romlását, illetve 2 nappal növeli az eltarthatóságát. A frissen vágott saláta széle oxidálódik, a természetes sebreakció következtében rózsaszínes-barnás elszíneződés keletkezik rajta. Ez visszaszorítja a fogyasztók vásárlását és megnöveli a hulladék terméket, ami egyébként sértetlen. Ezzel szemben a Knox késlelteti az elszíneződést és meghosszabbítja a saláta „életét” 1-2 nappal.

A második helyezett a „The Cracking Monkey Pili Nuts”, vagyis reccsenő pili dió (2. kép) a Frischebox GmbH-tól. Ez a termék a Fülöp-szigetekről ered, ahol a pilidiót még héjában értékesítik.

A diót többször használatos, környezetbarát, szója-alapú tintával nyomott pamut zsákok-ba csomagolják különböző kiszerelésekben. A dió héján egy egyedülálló és szabadalmaztatott repedés talál-ható, amely bevágásba egy kis rozsdamentes eszközt helyezve könnyedén felnyit-ható a csemege. A pilidiónak

számos egészségügyi előnye van, magas tápértéke miatt egyre népszerűbb a fogyasztók körében. Magas az E-vitamin-, vas-, kalcium- és magnézium-tartalma, gluténmentes és a vegetáriánus étrendbe is beilleszthető, tartósítószer- és adalékanyag-mentes, egy-szóval egy egészséges snack az egész család számára.

A harmadik helyezett a holland Koppert cég „Natupol Excel Beevision„terméke lett. Egy egyszerű felfedezés vezetett az innovációhoz, mégpedig az a tény, hogy a méhek látása jobb, mint az embereké. A Beevision egy speciálisan kifejlesztett kaptár (3. kép), amely segíti az optimális beporzást az üveg-házakban mesterséges világítás mellett. Ez az integrált navigációs segédeszköz segíti a méheket fényvisszaverő jelzések és speciális bevonat segítségével. Így a poszméhek útmutatást kapnak, hogyan térhetnek vissza a kaptárba mesterséges világítás mellett. A kaptáron speciális jelek és bevonat található, amely koordinálja a méheket, így azok energiát spórolhatnak, amely plusz energiát a beporzásra fordíthatják.

A szakkiállításon természetesen Magyar-ország is képviseltette magát. Az előző évekhez képest nagyobb területű, mintegy 120 m2 területen kapott helyet a magyar stand. Itt mutatkozhattak be a magyar zöldség- és gyümölcstermesztők, illetve kereskedők is. A magyar delegáció tagjait tekintve számos TÉSZ, valamint kereskedő cég vett részt a kiállításon és mutatta be kínálatát a rendezvény látogatói számára. Nagy sikert aratott a látogatók körében a zöldségchips, a különböző ízesítésű chutney-k, gyümölcs-levek, emellett keresték a magyar meggyet, cseresznyét és paprikát is. A kiállítókon kívül több magyar szakmai látogató is részt vett a rendezvényen, kb. 300-400 magyar szakember látogatott ki Berlinbe.

Összességében tehát nagy érdeklődés övezi a Fruit Logisticát a szakma körében, melyet jól alátámaszt az, hogy a világ szinte minden tájáról érkeznek kiállítók és látogatók egyaránt, hogy három napban megismerkedhessenek a legújabb innovációkkal és felfedezhessék, merre „halad” a világ a zöldség-gyümölcs friss piaci ágazatban.

A képek forrása: A Fruit Logistica hivatalos facebook oldala.

 

 

Szerző:
Kovács Evelin, doktorandusz
Debreceni Egyetem
Gazdaságtudományi Kar