Az almériai export újabb és újabb rekordot dönt. Az alacsony olajár, a kedvező mediterrán klíma következtében Spanyolország déli régiójából a zöldség-gyümölcs export rekord mennyiséget ért el, 2,2 milliárd tonnával, ami értékben kb. 2 milliárd EUR. A növekedés üteme jelentős mértékben az EU újabb tagállaminak köszönhető, ahová az export megkétszereződött. Az adatokat a Cajamar Alap hozta nemrég nyilvánosságra évi jelentésében.

A teljes termék export szignifikánsan, 1%-kal volt nagyobb a két éve tartó orosz embargó, a kelet-európai gazdaságok rossz szereplése – ahová a spanyolok jelentős tőkét fektettek be – ellenére, valamint attól függetlenül, hogy az export 87%-a még mindig a régi európai partnerekhez kerül. Az unió újabb kelet-európai országaiba történő zöldség-gyümölcs exportnak jó néhány húzó növénye van, mint például a tojásgyümölcs. Az elmúlt két évben egyedül Lettországba és Litvániába 500%-kal növekedett a kivitel, jelentős emelkedés volt Csehországba (66,2%), Lengyelországba (38,5%), de még a bejáratott olasz piacra is 31,9%-kal nőtt az export. A saláta nem sokkal maradt el, Litvániába 323%, Magyarországra 91%, Lengyelországba 38%, sőt Franciaországba 48,7% és Németországba 20,9% volt a növekedés. A kereskedők nagy száma ellenére az átlagos növekedés 1,9% volt, ami elsősorban a hajtatott termékek exportjának köszönhető (1,2%). A tojásgyümölcs igazi attrakció, hiszen a teljes termés elérte a 180.000 tonnát, ami 25,5%-os növekedést jelent egy év alatt. 10% plusz jövedelmet adott a gazdáknak, annak ellenére, hogy az árak 12%-kal csökkentek. A cukkini is csillagos ötöst érdemel. Területe 3,4%-kal, míg a megtermelt mennyiség 4,2%- kal növekedett, ráadásul 64%-os árnövekedéssel. A kedvező számok mögött mind Spanyolországban, mind pedig Európában a keresleti piac kedvező hatása áll. Tulajdonképpen valamennyi zöldségféle jól teljesített. A görögdinnye bevétele 20%-kal nőtt, bár import is érkezik Almériába. A tök, a zöldbab, a saláta bevétele 10– 20%-kal növekedett, ehhez képest a paprika, paradicsom, uborka 4%-os javulása csekély. Ha az átlagárat nézzük, az 12,8%-kal növekedett egy év alatt a fő növényfajoknál, ami az átlagos jövedelem 14,1%-os növekedését eredményezte. A tendenciát szinte valamennyi hajtatott növény követte, kivéve a paprika, uborka, paradicsom. Az utóbbi termelése csökkent, mivel a felület is 6,5%-kal zsugorodott. A zöldség- gyümölcs ágazat kiváló teljesítményében nagy szerepe volt a marketingnek. Olyan jeles nemzetközi eseményeken, mint a San Silvestre országúti futás, amit minden télen Madridban rendeznek és az utóbbi hat évben megduplázódott a résztvevők száma, a zöldségkészítményeket reklámozták. Ötletes saláta keverékeket állítottak össze, amelyek a sportolók tápanyag igényének felelt meg.

Az almériai zöldség-gyümölcs kereskedelem struktúrájában is változások történtek. Például a régió két nagy értékesítő szervezete, a Coexphal és az Ecohal egyesült. Az Unica Group és az Ebro Valley is szorosan együttműködik.

Forrás: Fresh Point Magazin, 2016/2.